borsa, statiunea borsa, borsa complex turistic, maramures, rumunsko, rodna

Borșa – vstupná brána do pohoria Rodna

Borșa (čítajte Borša ako naša tokajská obec v regióne Dolný Zemplín v juhovýchodnej časti Slovenska) sa nachádza v historickom regióne Maramureș na severe Rumunska. Zároveň bola obec najvýchodnejšie položeným bodom, kam sme sa dostali pri návšteve regiónu. Obec, schúlenú v doline, objímajú z každej strany hrdé hory, na severe Marmarošské pohorie a na juhu pohorie Rodna. Na nekonečných pásoch zelených lúk sa pasú ovce a kravy. Kým ráno je obloha modrá ako more, cez deň sa tu stihne počasie niekoľkokrát zmeniť a poobede, podvečer už zaujmú svoje miesto mohutné oblaky.

Ako sa do obce Borșa dostať?

Borșa sa nachádza 23 km/30 min. autom juhovýchodne od Vișeu de Sus a 123 km/2 h 30 min. autom východne od župného mesta Baia Mare. Súčasťou obce Borșa je aj turistické stredisko Staţiunea Borșa (11,2 km/15 min. autom juhovýchodne).

Autobusom

Ak budete cestovať do obce Borșa autobusom, určite prídete na jednu zo 4 autobusových zastávok:

• Staţie Borșa,
  • zastávka Staţie centru,
  • Staţie parcarea Spitalului de langa Unicarm (parkovisko pri nemocnici v blízkosti obchodu Unicarm),
  • Şoseaua Principală, vis-à-vis de Magazinul Unicarm (doslovný preklad je hlavná cesta, oproti obchodu Unicarm).

Nemusíte sa obávať, všetky 4 zastávky sú pri sebe. Obchod Unicarm a nemocnica sa nachádzajú vedľa seba v centre obce. Vždy, keď cestujete autobusom po Rumunsku, zapamätajte si názov prepravcu a sledujte ho na mikrobusoch alebo autobusoch.

Medzi obcou Borșa a Staţiunea Borșa premáva v pravidelných intervaloch kyvadlová doprava. Odchod autobusu z obce Borșa je spred nemocnice. Autobusová zastávka v Staţiunea Borșa sa nazýva Borșa complex turistic. Nachádza sa pri čističke odpadových vôd (Microhidrocentrala Borșa Complex), ale autobus vás zavezie až do centra strediska ku drevenému kostolu (Biserica din lemn).

Cesta autobusom trvá asi 30-60 min. a cestovný lístok stál 7 ron/1,50 eur/os. (Vișeu de SusBorșa) + 2 ron/0,43 eur/os. (Borșa Staţiunea Borșa).

Vlakom

V obci končí železnica, ktorá sa využíva len pre potreby nákladnej dopravy.

Čo v obci Borșa robiť, vidieť a navštíviť?

Stredisko je v lete vhodným východiskovým bodom na turistiku v národnom parku pohoria Rodna (Parcul Național Munții Rodnei) a v zime zasa strediskom zimných športov vďaka pár lyžiarskym svahom. Môžete sa vybrať na túru ku Konskému vodopádu (Cascada Cailor), horskému plesu (Tăul Ştiol), na vrch Gârgalău (Vârful Gârgalău) alebo sa len tak túlať horami. My sme sa vybrali ku vodopádu, ktorý je mimochodom najvyšším v krajine (90 m). Toto je jeden z národných parkov, kde máte pocit, že ste celkom sami. Vzdialení od reality vnímate len ticho.

Časť túry si môžete skrátiť lanovkou (Telescaun Borșa; 30 ron/6,45 eur/os./spiatočný lístok). Dolná stanica lanovky (867 m n. m.) je od hornej stanice (1 364 m n. m.) vzdušnou čiarou vo vzdialenosti asi 2 km a prevýšenie je takmer 500 m. Rád si poctivo vyleziem každý kopec, takže lanovka u mňa nemala šancu. Pri hornej stanici lanovky nájdete asi 2 bufety, v ktorých si môžete zakúpiť nápoje a nejaké malé občerstvenie (káva 3 ron/0,64 eur a pivo 4 ron/0,86 eur). Posilnení sme sa mohli vybrať na ďalší kopec.

Odtiaľ bol úžasný výhľad do okolia. Videli sme národný park pohoria Rodna aj prírodný park pohoria Maramureș a ďaleko ďaleko v diaľke aj Ukrajinu, či Slovensko. 😉 V tejto výške už ale žiadne občerstvenie nenájdete a tak prišiel na rad chlieb s bravčovou nátierkou. Čo je lepšie ako obed s výhľadom! Opäť posilnení sme sa konečne mohli vybrať ku Konskému vodopádu. So značením v mape i v teréne to bolo trochu horšie. Turistický chodník, ktorý bol zaznačený v mape alebo neexistoval, alebo bol dočasne uzavretý.

Konský vodopád

A tak sme trošku poblúdili, kým sme sa ku Konskému vodopádu dostali. Časť cesty sme sa museli vrátiť a potom pozorne sledovať červený trojuholník. Medzitým sa mierne pokazilo počasie a chytil nás dážď. Letnú horúčavu vymenil svieži horský vzduch. O výške vodopádu sme sa konečne mohli presvedčiť aj my. Sotva sa vám zmestí na jednu fotografiu. Keďže je to hlavná turistická trasa, ticho a pokoj z predošlého výstupu nahradili krik a vrava turistov. Od vodopádu sme sa už len potom vrátili dolinou naspäť dole do strediska. Celá túra nám zabrala asi 5 h.

V okolí dolnej stanice lanovky sa to tiež len tak hemžilo turistami. Počas dňa tu bolo otvorených plno stánkov, medzi nimi aj jeden s trdelníkom (15 ron/3,22 eur/ks). Trdelník sme v Rumunsku ešte nikdy predtým nemali, tak sme si jeden objednali. Stojí asi takisto ako u nás, s tým rozdielom, že je 2x dlhší. Nápoje v dolnej stanici lanovky sú asi o 1 ron/0,21 eur/os. drahšie.

via GIPHY

Kde sa v obci Borșa ubytovať?

Pensiunea Nordica sa nachádza v turistickom stredisku Staţiunea Borșa len 300 m/6 min. pešo južne od autobusovej zastávky, a teda kostola a teda centra strediska a dolnej stanice lanovky.

Útulná 2-lôžková izba s vlastnou kúpeľňou so sprchovacím kútom a balkónom s výhľadom na okolité hory. V celom objekte je k dispozícii bezplatné Wi-Fi pripojenie na internet. Rezervovanie bezplatného parkovacieho miesta priamo pri penzióne nie je potrebné. Penzión neponúka žiadne stravovacie možnosti. Hosťom je ale k dispozícii plne zariadená kuchyňa, vedľa ktorej sa nachádza jedáleň. Pri krásnom slnečnom počasí sme uprednostnili raňajky na čerstvom vzduchu – terase penziónu.

Majitelia penziónu bývajú priamo v objekte. Sú to asi najmilší ľudia, akých som zatiaľ v Rumunsku stretol. Pri každej príležitosti sa nás opýtali ako sa máme. Každý deň mi majiteľ pripravil na raňajky chutnú kávu, za ktorú som nemusel nič platiť. Na túru nám požičali turistickú mapu. Pri ceste do susedného regiónu Bucovina by som sa v tomto penzióne ešte raz veľmi rád ubytoval.

Za jednu 2-lôžkovú izbu pre 2 osoby na 2 noci sme zaplatili 280 ron/60,18 eur.

Kde sa v Borșa najesť?

V stredisku Staţiunea Borșa nie je veľa pohostinských zariadení. My sme vyskúšali reštaurácie hotela Cerbul a hotela Roman.

Hotel Cerbul

Hotel Cerbul sa nachádza 210 m/3 min. pešo južne od centra strediska. Po príchode nás obsluha požiadala, či by sme mohli prísť trochu neskôr, pretože jedáleň bola plná ubytovaných hostí, ktorí mali zakúpenú večeru. A tak sme prišli neskôr. Na večeru som si neobjednal nič špeciálne, iba kurací steak so zeleninovým šalátom. Po hlavnom jedle sme si objednali tradičný rumunský dezert – Papanași – smažené šišky so smotanou a džemom. Hotel, obsluha aj jedálny lístok pôsobili dojmom 90. rokov. Za večeru pre 2 osoby sme zaplatili 59,05 ron/12,69 eur.

Hotel Roman

Druhý deň sme sa navečerali v reštaurácii hotela Roman, ktorý sa nachádza 400 m/5 min. pešo juhozápadne od centra strediska. Vkusne zariadená reštaurácia hotela pôsobí trochu drahším dojmom. Profesionálna obsluha a chutné jedlo. Za večeru pre 2 osoby sme zaplatili 81 ron/17,41 eur.

Pobyt v prírode a menšia aktivita človeku nikdy neuškodia. Do hôr Rodna by som sa chcel určite ešte vrátiť a navštíviť miesta, na ktorých som nebol.

Ceny boli prepočítané podľa aktuálneho kurzu Národnej banky Slovenska platného k 6. 12. 2018 (1 eur = 4,6528 ron).

Za uvedenie a pozitívne hodnotenie služieb podnikov, inštitúcií a organizácií cestovného ruchu som nedostal nič zdarma.