schloss eckartsau romerland carnuntum marchfeld nieder osterreich

Römerland Carnuntum-Marchfeld I.

Römerland Carnuntum-Marchfeld (po slovensky Rímska krajina Carnuntum – Moravské pole) sú len na skok od Slovenska. Turistická oblasť sa rozprestiera popri Dunaji vo východnej časti spolkovej krajiny Dolné Rakúsko medzi Viedňou a Bratislavou.

Čo v oblasti Römerland Carnuntum-Marchfeld robiť, vidieť a navštíviť?

V turistickej oblasti Römerland Carnuntum-Marchfeld sme 1. deň navštívili jahodovú farmu, poľovnícky zámok, plavili sme sa loďou a na záver dňa sme ochutnávali víno.

Jahodová farma Bauernspeis Unger

Bauernspeis Unger sa nachádza v obci Wagram an der Donau (33 km/34 min. autom západne od Bratislavy).

Na jahodovej farme, lepšie povedané v kaviarni, sme začínali raňajkami. V kaviarni, ktorá spája tradičné a moderné, som na raňajky ochutnal šťavnatú tvarohovú štrúdľu, espresso a jahodový mušt. Tuším sa nikto nenahnevá, ak si namiesto jahodového muštu doprajete jahodové frizzante, ktoré je na horúce letné dni to pravé orechové, teda jahodové. Po raňajkách sme sa vybrali priamo do terénu, na pole plné jahodových záhonov, kde nám povedali viac o výsadbe, starostlivosti, odrodách a prerezávaní. Bolo asi 9.00 h ráno a práce na poli pomaly finišovali.

Pracovať sa tu totiž začína skoro ráno, pretože ako slnko postupne stúpa na oblohu a vzduch sa ohrieva, zbierať jahody by neskôr už nebolo možné. Vo farmárskom obchode si nakúpite všetko od výmyslu sveta od syrov, údenín, cez zeleninu a ovocie až po regionálne vína. Keďže sme na jahodovej farme, všetko sa tu točí okolo jahôd – jahodový nektár, jahodové víno, jahodové frizzante, jahodový mušt, jahodový džem. Nejednému by sa z toľkých jahôd zatočila hlava. Z Bauernspeis Unger som si odniesol domáci džem. Príchuť vám tuším prezrádzať nemusím.

Zámok Eckartsau

Zámok Eckartsau sa nachádza v rovnomennej obci (30 km/32 min. autom západne od Bratislavy).

Trochu z histórie zámku Eckartsau

Počiatky zámku siahajú do 12. storočia. Vtedy na jeho mieste stál vodný hrad, ktorý v 1. tretine 18. storočia prestavali na poľovnícky zámok. O prestavbu sa postaral Jozef Emanuel Fischer von Erlach, syn Johanna Bernarda Fischera von Erlach, ktorý sa zase zaslúžil o barokovú prestavbu zámku Valtice na Južnej Morave. V priebehu storočí sa na hrade i zámku vystriedali viaceré šľachtické rodiny. Habsburgovci získali zámok s panstvom v roku 1760. Za ich vlády došlo k ďalšej prestavbe zámku, ktorú mal na starosti Franz Anton Hillebrandt. Ten, okrem mnohých iných, vypracoval plány na prestavbu paláca a baziliky v rumunskej Oradei.

Za arcivojvodu Františka Ferdinanda d’Este, následníka trónu, zámok opäť prestavali, tentoraz na pohodlné vidiecke sídlo. V tomto období pribudli napr. kúpeľňa so vstavanou vaňou, splachovacie WC, prototyp vysávača a uskutočnila sa úplná elektrifikácia zámku. Arcivojvoda bol vášnivým poľovníkom. V priebehu svojho života zabil neuveriteľných 274 889 kusov voľne žijúcej zveri.

Po skončení 1. svetovej vojny, ktorú Rakúsko prehralo a následne vyhlásilo republiku, strávil cisár Karol I. na zámku so svojou rodinou posledné Vianoce. Ešte 13. novembra 1918 podpísal vyhlásenie, v ktorom sa vzdal účasti na vláde v Maďarsku. Faksimile tohto dokumentu v zámku uvidíte. O pár mesiacov neskôr, 23. marca 1919, odišiel z nenápadnej stanice v Kopfstetten vlak s cisárskou rodinou, ktorá cestovala do exilu.

Praktické info Zámok Eckartsau

Počas prehliadky uvidíte slávnostnú barokovú sieň, exotický čínsky kabinet, zámockú kaplnku, súkromné obytné priestory poslednej cárskej rodiny, priestory pre služobníctvo, plno nástenných malieb, antických sôch či dobovú chladničku. Prehliadka zámku je možná len so sprievodcom. Zámkom nás sprevádzala slovenská sprievodkyňa, ktorá nezaváhala pri žiadnej našej otázke. Ukázala nám napr. tzv. Bourdalou, nádobu, ktorá slúžila dámam v 18.-19. storočí na vykonávanie „malej potreby“ v spoločnosti. K nádobe sa nosili aj špeciálne „ohnivé nohavice“.

Prehliadky v slovenčine sú od júna do septembra, vždy v jednu nedeľu v mesiaci. Termín si pozrite na oficiálnej internetovej stránke zámku. Vstupenka stojí 12 eur/os. Zámok obklopuje rozľahlý anglický park. Park navyše susedí s Národným parkom Dunajské lužné lesy. Zámocký park je otvorený celoročne a prehliadka je bezplatná. My sme síce začínali prehliadku jahodovým frizzante, vy si ho pokojne môžete dať na záver prehliadky zámku a parku.

Výlet loďou Tschaika

Loď kotví pri bývalom lodnom mlyne (Schiffmühle Orth an der Donau – 40 km/43 min. autom západne od Bratislavy) vedľa reštaurácie Humers Uferhaus na bočnom ramene Dunaja.

Trochu z histórie lode Tschaika a okružná plavba

Po výdatnom obede sme absolvovali výlet loďou Tschaika. „Čajky“ boli dlhé, úzke, vojnové lode. Po Dunaji sa rozšírili z Osmanskej ríše. Loď postavili podľa plánov z roku 1530. Má dĺžku 20 m a je vybavená 20 veslárskymi miestami, takže ešte i dnes sa na nej dá veslovať. Plavba sa začína proti toku Dunaja, zatiaľ čo po ceste späť sa už necháva unášať prúdom. Napriek tomu, že paluba bola krytá plachtou, na lodi bolo dosť horúco a vietor neprefukoval tak, ako sme si predstavovali. Preto sa radšej vopred zásobte pitnou vodou, lebo na lodi si ju už nekúpite. Loď mala aj jedného stáleho obyvateľa. Bola ním norka, ktorá sa na čajku presťahovala kvôli zvýšenej hladine Dunaja.

Praktické info pre výlet loďou

Čajka premáva počas letnej turistickej sezóny od apríla do októbra v nedele a počas sviatkov o 14.00 h a o 15.30 h. Telefonicky alebo e-mailom si môžete dohodnúť plavbu aj v iný deň. Plavba trvá asi 1,5 h. Palubný lístok stojí 14 eur/os.

Vinárstvo Franz & Christine Netzl

Vinárstvo Franz & Christine Netzl sa nachádza v obci Göttlesbrunn (45 km/40 min. autom juhozápadne od Bratislavy).

Prehliadka vinárstva a ochutnávka vína

Vinárstvom nás sprevádzal sám majiteľ Franz Netzl. Oblasť Römerland Carnuntum-Marchfeld je typická svojím geologickým zložením a klimatickými podmienkami. Chuť vína ovplyvňujú Alpy, Karpaty, sprašové vrstvy, štrkové kopce, vápenaté podložie, panónska klíma, pre ktorú sú typické neskoré leto a chladný vietor v noci, Neziderské jazero a v neposlednom rade Dunaj. Víno dnes vyrába už 6. generácia rodiny Netzl. Napriek tomu na nás vinárstvo pôsobilo moderným dojmom. Tradičné vínne pivničky vytesané do skaly alebo tufu tu ale nenájdete.

Prehliadku vinárstva sme ukončili v degustačnej miestnosti s výhľadom na vinohrady pri ochutnávke vína. Ochutnávka prebiehala podobne ako v iných vinárstvach. Počas degustácie sme ochutnali niekoľko vzoriek vína, ku ktorému sme dostali niečo malé na „záhryz“. Hrdý vinár by o každom víne vedel rozprávať hodiny, ale toľko času sme, žiaľ, nemali. Pri odchode sme prechádzali cez sklady vinárstva. V skladoch bolo toľko sudov vína, že by si tuším nikto nevšimol, keby som si jeden sud odgúľal do autobusu.

Praktické info Vinárstvo Netzl

Prehliadku vinárstva s ochutnávkou vína vám odporúčam si rezervovať vopred telefonicky alebo e-mailom. Vinárstvo je otvorené od pondelka do soboty. Vstup stojí 15 eur/os.

Kde sa v oblasti Römerland Carnuntum-Marchfeld najesť?

Prvý deň sme obedovali v reštaurácii Humers Uferhaus a večerali v reštaurácii DER jung WIRT.

Humers Uferhaus

Reštaurácia Humers Uferhaus sa nachádza v obci Orth an der Donau (40 km/42 min. autom západne od Bratislavy). Ak budete mať šťastie ako my, obslúži vás slovenský personál. Pripravili nám stôl na terase reštaurácie s výhľadom na Dunaj. Ochutnal som Vývar s krupicovou haluškou. Vybrať sme si mohli z 3 hlavných jedál:

1. špecialita reštaurácie – Kapor na srbský spôsob s cesnakovým maslom, zemiakovými lupienkami a šalátom,
  2. Viedenský rezeň z bravčového karé s petržlenovými zemiakmi a miešaným šalátom,
  3. Plnený baklažán s petržlenovými zemiakmi a miešaným šalátom.

V reštaurácii na brehu Dunaja som si, samozrejme, vybral špecialitu reštaurácie. Kapor bol vynikajúci. Obed som zapil rakúskym pivom, veď nech má tá ryba v čom plávať. Ako dezert podávali Ovocný šalát.

DER jung WIRT

Reštaurácia DER jung WIRT sa nachádza v obci Göttlesbrunn (45 km/31 min. autom juhozápadne od Bratislavy). Sedeli sme na vyvýšenej terase reštaurácie, odkiaľ bol pekný výhľad na okolie. Opäť sme mali šťastie na slovenského čašníka. Na prípitok nás prekvapili vlastnou receptúrou miešaného nápoja – Melónovým koktailom. Pred večerou podávali chlieb a olej. Mali sme na výber z 2 predjedál:

1. Hovädzí tatarák z bio chovu, hľuzovky z Leithaberg a ľubovník alebo
  2. vegetariánsku verziu Tatarák z organickej skorej mrkvy, avokáda a arašidov.

Keďže nie som veľkým vyznávačom surového hovädzieho mäsa, uprednostnil som vegetariánsku verziu. Svoj výber som určite neoľutoval. Hlavný chod sme si mohli vybrať z 3 jedál:

1. 24-hodín dusené teľacie pliecko z bio chovu, zemiakovo-pórové pyré, líšky,
  2. Tagliolini s čiernymi hľuzovkami z pohoria Lajta,
  3. Filet z lososového pstruha z Gut Dornau, zemiakové halušky, mladý hrášok, ružové pesto.

Vy viete, že by som určite ochutnal všetky 3 jedlá. Vybrať sme si mohli ale len jedno, takže teľacie pliecko bol jasný víťaz. Skrátka sa rozplývalo na jazyku. Ako dezert podávali Marhuľové knedle z marhúľ Höfleiner s maslovou strúhankou alebo Výber syrov. Keďže marhule patria medzi moje obľúbené ovocie, výber bol opäť jasný. Celá večera bola fantastická a keby som mohol, tak v reštaurácii sedím dodnes.

Záverom …

Prvý deň v turistickej oblasti Römerland Carnuntum-Marchfeld som si maximálne užil. Nezabudnem na vôňu jahôd na jahodovej farme Bauernspeis Unger, pohnutú históriu zámku Eckartsau, oddychovú plavbu loďou Tschaika, chuť vína vo vinárstve Netzl a skvelú gastronómiu.

Užitočné linky:

Článok vznikol v spolupráci s kamkam.eu.