mina terezia salina turda solna bana

Soľná baňa v Turda ponúka sci-fi zážitok

Soľná baňa v Turda (Salina Turda) pri Cluj-Napoca bola asi najočakávanejšou atraktivitou, na ktorú som bol zvedavý ešte pred 1. vycestovaním do Rumunska.

Ako sa do mesta Turda dostať?

Turda sa nachádza 35 km/44 min. autom/30-42 min. autobusom juhovýchodne od Cluj-Napoca. Autobus (7-8 ron/1,51-1,73 eur/os.) vás odvezie z Autogara BetaCluj-Napoca na Statie Turda. Vlaky v meste nezastavujú (nie preto, že by mali zpoždění ;)). Najbližšia železničná stanica je vo vedľajšej dedinke Câmpia Turzii (7 km východne od Turda). Autobus je teda jednoznačná voľba.

Ako sa v meste Turda pohybovať?

Turda je veľká asi ako Poprad. Soľná baňa je od autobusovej zastávky vzdialená 6 km/15 min. autom/1 h 15 min. pešo. V mestečku jazdí aj nepravidelná MHD (4,50 ron/0,97 eur/os.). Aby sme sa vôbec dostali do bane, využili sme taxi službu (9-15 ron/1,95-3,24 eur/jazda). S pani na dispečingu, príp. so šoférom sa bez problémov dohovoríte po anglicky.

Cesta tam bola skutočným zážitkom. Sedel som vedľa šoféra, ktorý jazdil ako diabol, zatiaľ čo vzadu sedela nejaká pani s mierne agresívnym psom. Nemám rád stereotypy, ale pred príchodom do Rumunska som si predstavoval, že to bude vyzerať asi takto nejako. 😉

Ak sa vyberiete autom, parkovať môžete priamo pri  hlavnom vstupe do soľnej bane za 5 ron/1,08 eur/deň. Pred vstupom do bane si ešte chvíľu postojíte v rade, ale jej návšteva vám vyrazí dych.

Čo v meste Turda robiť, vidieť a navštíviť?

Hlavnou atraktivitou mesta Turda je soľná baňa.

Trochu histórie

Ťažba soli sa v meste Turda datuje už od 13. storočia i keď prvá zmienka je dokonca z roku 1075. Posledná baňa ukončila svoju činnosť v roku 1932. V roku 1992 sa stala centrom haloterapie (vdychovanie mikročastíc soli).

Po vstupe do soľnej bane v Turda

Hlavným vstupom (Intrarea principală Durgău, 30 ron/6,49 eur/os.) sa dostanete do galérie Františka Jozefa (Galeria Franz Iosef) – chodby dlhej 917 m, ktorá spája všetky 4 bane – Rudolf, Terézia, Jozef a Anton a 2 menšie miestnosti – hala Crivac a hala ťažby soli.

galérie Františka Jozefa sa po odbočení vľavo dostanete najprv na balkón bane Terézia (Balconul minei Terezia), na dne ktorej sa nachádza jazierko a neskôr na balkón bane Rudolf (Balconul minei Rudolf), o pár metrov menšej bane so všetkými aktivitami. Aby ste sa dostali do bane Terézia, musíte najprv zísť po schodoch (Scări) alebo sa zviezť výťahom na dno bane Rudolf (Lift Mina Rudolf). Z bane Rudolf vedú ďalšie schody (Scări) a výťah do bane Terézia (Lift Mina Terezia).

Baňa Rudolf

Rudolf (Mina Rudolf) je 42 m hlboká, 50 m široká a 80 m dlhá baňa. Baňa je vysoká asi ako 13 poschodová budova. Ak nemáte žiadne zdravotné problémy, odporúčam vám ísť dole po schodoch pešo (je to len 172 schodov 😉 ), pretože za čas, ktorý strávite čakaním na výťah, stihnete zísť aj vyjsť po tých schodoch naspäť. Aby ste sa zdržali v týchto priestoroch čo najdlhšie a vdýchli čo najviac mikročastíc soli, môžete v bani Rudolf využiť tieto aktivity:

  • obrovské koleso, ktoré má výšku 20 m, 6 kabín, každá po 8 sedadiel, (8 min./5 ron/1,08 eur/os.),
  • minigolf so 6 rôznymi traťami pre deti i dospelých (20 min./10 ron/2,16 eur/os.),
  • 2 minibowlingové dráhy (20 min./10 ron/2,16 eur/os.),
  • športové ihrisko na bedminton, futbal alebo hádzanú (100 ron/21,63 eur/1 hod.),
  • biliardové stoly (0,4 ron/0,09 eur/1 min.),
  • 4 stolnotenisové stoly (30 min./10 ron/2,16 eur),
  • amfiteáter so 180 vyhrievanými sedadlami na usporadúvanie koncertov a konferencií (300 ron/64,88 eur/1 hod.),
  • detské ihrisko so šmykľavkami a preliezačkami (zdarma).

Baňa Terézia

Kužeľovitá baňa Terézia (Mina Terezia) má hĺbku 120 m. Jazierko má hĺbku 0,5-8 m. Ak máte čas a chuť, môžete si asi 20 min. počkať v rade, potom zaplatiť 15 ron/3,24 eur/os. (max. 3 osoby) a člnkovať sa 20 min. na podzemnom jazierku.

Bane Jozef a Anton

Bane Jozef (Mina Josif) a Anton (Mina Anton) sú návštevníkom neprístupné. V bani Jozef sa však dostanete aspoň na balkón (Balconul minei Iosif), z ktorého môžete nahliadnuť do čierno-čiernej tmy bane a vyskúšať si, akú skvelú akustiku baňa má. Aj preto sa právom prezýva „Miestnosťou ozvien“.

Baňa Anton je 108 m hlboká a jediná, ktorá nemá žiadne spojenie s ostatnými baňami.

Hala Crivac a hala ťažby soli

Aby to nebolo len o zábave, ale aby ste sa aj niečo málo dozvedeli o tom, ako sa tu soľ ťažila, navštívte halu Crivac (Sala Crivacului) a halu ťažby soli (Sala Puțului de Extracție). Osemhrannú miestnosť Crivac pomenovali po stroji, ktorým sa vyťahovali soľné skaly na povrch. Je to pravdepodobne jediný soľný stroj v Európe na svojom pôvodnom mieste.

hale ťažby soli sa nachádza replika v mierke 1:20, ktorá návštevníkovi čo najjasnejším spôsobom zobrazuje, ako soľ v bani Rudolf ťažili a vertikálne ju dopravovali na úroveň galérie.

Pre návštevníkov s obmedzenou schopnosťou pohybu je k dispozícii starý vchod (Intrarea Veche). Žiaľ, títo návštevníci sa nedostanú do baní Rudolf a Terézia. Do soľnej bane je zákaz vstupu so zvieraťom a konzumácia jedál a nápojov. V areáli sa nachádza bankomat. Taktiež si nezabudnite zobrať teplé oblečenie. Vo vnútri sa udržiava konštantná teplota 11-12 oC. Unikátny je aj osvetľovací systém. Vďaka dlhým neónovým trubiciam máte pocit, akoby ste sa ocitli v nejakom sci-fi filme.

Mesto a okolie

V meste Turda a jeho okolí ešte nájdete tiesňavu (niečo ako naša Zádielska dolina v NP Slovenský Kras), rímsku pevnosť Potaissa, kalvínsky reformovaný kostol, hrob princa Michala Chrabrého (pripojil Moldavsko a Transylvániu k Valašsku) a Historické múzeum.

Kde sa v meste Turda ubytovať a najesť?

Ubytovali a stravovali sme sa v Cluj-Napoca. Pre našu skúsenosť s ubytovacími a stravovacími službami si prečítajte tento článok.

Návšteva soľnej bane v Turda bola unikátnym zážitkom, ktorý splnil moje najnáročnejšie očakávania. Môžem ju všetkým vrelo odporučiť.

Užitočné linky:

Ceny boli prepočítané podľa aktuálneho kurzu Národnej banky Slovenska platného k 1. 8. 2018 (1 eur = 4,6240 ron).

Za uvedenie a pozitívne hodnotenie služieb podnikov, inštitúcií a organizácií cestovného ruchu som nedostal nič zdarma.

© Ing. Adam Vanečko