bona winery batorove kosihy podunajsko slovensko

Degustácia vín v Bóna Winery

Kde je víno, tam som ja a tak sme si počas dovolenky v Patinciach odskočili na ochutnávku vína s prehliadkou vinárstva v Bóna Winery. A že to bolo správne rozhodnutie!

Ako sa do Bóna Winery dostať?

Vinárstvo Bóna Winery sa nachádza v obci Bátorove Kosihy v regióne cestovného ruchu Podunajsko na juhozápadnom Slovensku. Z administratívneho hľadiska obec patrí do okresu KomárnoNitrianskom kraji. A z vinárskeho hľadiska sa vinárstvo nachádza vo vinohradníckej obci kategórie B1 Bátorove Kosihy v Hurbanovskom vinohradníckom rajóne v Južnoslovenskej vinohradníckej oblasti.

Autom

Obec sa nachádza 27,6 km/27 min. autom severovýchodne od okresného mesta Komárno a 20 km/20 min. autom severovýchodne od Patiniec, ktoré boli naším východiskovým bodom. Obcou neprechádza žiadna diaľnica, ani cesta I. alebo II. triedy.

Autobusom

V obci môžete vystúpiť na viacerých autobusových zastávkach. Autobusová zastávka Bátorove Kosihy, hl. nám. stojí v centre obce pri Kultúrnom dome.

Vlakom

Vlakom sa do obce Bátorove Kosihy nedostanete, lebo tadiaľ neprechádza žiadna železničná trať.

Čo v Bóna Winery robiť, vidieť a navštíviť?

Hon Szentlászló, najstarší hon v Bátorových Kosihách, je domovom rodinného vinárstva Bóna Winery, ktorého začiatky siahajú do roku 2013. Filozofiou Bóna Winery je ekologické vinohradníctvo a vinárstvo od výsadby viniča, cez jeho spracovanie až po boj proti škodcom a chorobám bez používania syntetických pesticídov. Prvým veľkým úspechom vinárstva bolo, keď sa Cabernet franc 2018 dostal do Národného salónu vín. V roku 2020 patril medzi 100 najlepších vín na Slovensku. Víno Inšpirácia 2019 získalo v tom istom roku na medzinárodnej súťaži AWC Vienna striebornú medailu. AWC Vienna je oficiálne najväčšou vinárskou súťažou na svete, ktorá sa pravidelne uskutočnuje vo Viedni. V roku 2020 súťažilo 11 232 vín od 1 510 vinárov zo 41 krajín sveta.

Prvý dojem

V prípade, že budete do vinárstva prichádzať v smere od Marcelovej, ešte pred obcou zabočíte vľavo do kopca. Už po pár metroch vás bude vítať obrovská informačná tabuľa s názvom honu „Hon Szentlászló“, čo v preklade znamená Svätý Ladislav. Cestu postupne lemujú, najskôr po jednej, neskôr po obidvoch stranách, vinárske domčeky. Vinárstvo má v mapách správnu lokalizáciu, navigačný systém nás takisto doviedol správne.

Vystúpime z auta, všade sa v utorok podvečer rozliehalo ticho. Dvere a okná na vinárstve sú zatvorené, nikde ani nohy. Už po chvíli prichádza pani Ľubomíra Bóna, marketingová manažérka vinárstva a hneď za ňou pán Bence Jávorka, vinár a technológ, ktorí nás spolu srdečne vítajú. Pán Jávorka hneď zmizne, aby sa po krátkej chvíli vrátil aj s uvítacím nápojom „Sekt Bóna ’19“, ktorý zaraz otvára a rozlieva do pohárov. Tak sa mi to páči! Prvý dojem je výborný.

Prehliadka výrobných priestorov s výkladom technológa

Vraciame sa naspäť ku vchodu vinárstva, vinár odomyká vchodové dvere a my vchádzame dovnútra. Prejdeme miestnosťou a už schádzame dole po schodoch do podzemia. Technológ nás postupne oboznamuje s výrobnými priestormi prevádzky. Na mojej otázke, či môžem fotografovať, sa všetci zasmejeme, pretože ako hovorí pani Bóna, výrobné tajomstvo sa nenachádza v priestoroch, ale vo fľašiach.

Najprv vidíme veľké tanky, neskôr aj drevené sudy, všetko úhľadne naukladané popri stene. Z podzemia stúpame po schodoch hore na najvyššie poschodie do rozľahlej miestnosti cez celé podlažie s oknami na všetkých stranách, zaliatej podvečerným slnkom. Dominantou miestnosti je vysoký murovaný komín, na ktorý sa napája piecka. Zimy si tu na juhu Slovenska asi neužijú také tuhé ako my na severe, ale viem si predstaviť, že to tu má svoje čaro aj počas zimných mesiacov.

Vo všetkých vinárstvach, ktoré som zatiaľ navštívil, sme šli stále dole do pivnice, vo vinárstve Bóna Winery je to presne naopak. Tam pôjdete po schodoch hore. Vymysleli to naozaj výborne, po ochutnávke sa ide predsa len lepšie dole po schodoch ako hore. 😉

Prehliadka vinohradov s výkladom technológa

Zložíme si všetky nadbytočné veci (mamka si vždy berie oblečenie naviac, keby náhodou bola zima, čo sa uprostred leta na južnom Slovensku asi často nestáva) a naše kroky smerujú do vinohradov. Ich nekonečné pásy sa tiahnu po kopci, ktorý sa rozkladá nad vinárstvom. Postupne vystúpime až na samý vrchol kopca (nebojte sa, nebolo to také dramatické stúpanie, ako to znie) a užívame si výhľad. Vinice sa tiahnu ďalej na východ dolu kopcom.

Pri pohľade smerom na juh vidíme samotnú obec Bátorove Kosihy v popredí, región Podunajsko všade navôkol, ďalej Dunaj, ktorý sa vinie od západu na východ. V pozadí vidíme vrchy Gerecse, ktoré sa už vlnia v Maďarsku. Počasie nám dnes naozaj praje a my tak máme možnosť vidieť až na baziliku v Ostrihome. Tu vo vinohradoch, v tieni obrovského stromu, by som mohol sedieť celý deň s pohárom vína v ruke a užívať si sladké ničnerobenie.

Počas prechádzky vo vinohradoch nás prišiel pozdraviť aj pán Bertalan Bóna, majiteľ vinárstva. Víno je pre všetkých vášňou, vo vinárstve trávia väčšinu svojho času. Ako nám prezradila pani Bóna, len veľmi ťažko by ste vykázali evidenciu o odpracovaných hodinách.

V snahe zachytiť tento moment navždy, žiadam pani Bónu o fotografiu vo vinohradoch. Mamka sa nerada fotí a preto ostávajú tieto fotografie len pre mňa. Pán Jávorka je mužom činu a nezabudol priniesť fľašu vína aj do vinohradu. Už aj nalieva svieži Rizling rýnsky 2019, ktorého chuť som si okamžite zamiloval. Ešte zopár fotografií vinohradov a môžeme sa vrátiť zase naspäť do spoločenskej sály na večeru, ktorú pre nás pripravili.

Večera a káva

Keďže vo vinárstve nemajú (zatiaľ) priestory pre kuchyňu, jedlo dovážajú z overenej reštaurácie v okolí. Na mise sa vyníma mäso na niekoľko spôsobov, z príloh dusená ryža i opekané zemiaky. Samozrejme nechýba zeleninové obloženie, papriky i feferóny. Vinár snúbi jedlo s ďalším vínom, tentoraz je v pohári Rizling vlašský 2019. Dojedám trochu skôr, aby som sa pozrel z každého jedného okna v miestnosti a okrem večere si vychutnal tiež výhľad na okolitú krajinu. Po večeri dostávam espresso, malé a silné ako to mám najradšej.

Degustácia vín Bóna Winery

Nasleduje samotná degustácia, počas ktorej ochutnáme ďalších fanstastických 6 druhov vín:

• Veltlínske zelené 2019
  • Intuícia 2020
  • Inšpirácia 2020
  • Dunaj ’19
  • Cabernet Franc 2018
  • Merlot 2018

Počas ochutnávky dostávame podrobné informácie o každej vzorke. Pán Jávorka nás nemusel dlho presviedčať o svojich znalostiach. O víne vie toho naozaj veľa. Počas degustácie stihneme dopodrobna rozobrať akúkoľvek tému, ale to by bolo na ďalších 5 článkov. Ako som napísal vyššie, Rizling rýnsky 2019 som si zamiloval po prvom dúšku vo vinohrade a preto využívam príležitosť a kupujem si ho aj domov. Aj mamka si našla svojho favorita – rosé Intuícia 2020, ktoré mimochodom získalo zlatú medailu (13. miesto z 260 vzoriek) na International Rosé Championship 2021. Víno sme po návrate z dovolenky ešte stále neotvorili, šetríme si ho na špeciálnu príležitosť.

Užitočný link:

V prípade záujmu o degustáciu alebo ubytovanie nájdete na oficiálnej internetovej stránke vinárstva kontaktný formulár. Prípadne môžete priamo kontaktovať marketingovú manažérku vinárstva Ing. Ľubomíru Bóna na telefónnom čísle +421 904 340 516 alebo e-mailovej adrese lubomira.bona@bonawinery.sk.

Za uvedenie a pozitívne hodnotenie služieb podniku cestovného ruchu som nedostal nič zdarma.